torstai 25. helmikuuta 2016

Lyhenteet

ABS: järjestelmä, joka estää renkaita lukkiutumasta kovassa jarrutuksessa. Lukkiutumisen estäminen säilyttää auton ohjattavuuden jarrutuksesta huolimatta. 
ABS järjestelmään kuuluu valvontatietokone, hydraulinen modulaattori, pyörien nopeuksien tunnistin, levyjarrut ja hydrauliikkaletku.

ESP: ajonvakautusjärjestelmä, joka korjaa korjaa kuljettajan tekemiä ohjausvirheitä elektroniikan ja fysiikan lakien mahdollistamissa tapauksissa. Järjestelmä käyttää yksittäisten pyörien jarrutusta ja säätelemällä moottorin vääntömomenttia, järjestelmä on usein kytköksissä ABS:ään ja luistonestojärjestelmään.
 

MSR: Estää pyörien lukkiutumisen moottorijarrutuksessa

BAS: jarruassistentti, joka tunnistaa epätavallisen nopean jarrun painalluksen ja lisää jarruvoimaa, jolloin auto pysähtyy lyhyemmällä matkalla.


EBD: elektroninen  jarruvoiman tasausjärjestelmä, joka tasaa jarrutusvoimaa auton muuttuvan painon mukaan ja tasaa näin jarrutusvoiman jokaiselle pyörälle tasaisesti.


ABD:automaattinen jarruvoiman jako, tai sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukitus.

 
ASR: vetoluiston rajoitin, joka rajoittaa jarruja käyttämällä moottorin tehoa rajoittamalla auton vetäviä pyöriä sutimasta liukkaalla kelillä. ASR hoitaa saman asian kuin tasauspyörästön lukko, mutta se on helpompi toteuttaa ABS-jarruilla varustetussa autossa.


DSTC: vakautus- ja vetovoimajärjestelmä, auttaa kuljettajaa välttämään luistoja ja parantaa auton etenemiskykyä. Järjestelmän toimintoihin kuuluu sivuluiston esto, vetoluiston esto, vetovoima, moottoriohjauksen ohjaus, perävaunun vakautusjärjestelmä.

Kuvassa on renkaan pyörintänopeusanturi.




kuvassa näkyy jarrujen alipainetehostin






kuvassa on ABS sähkömoottori, modulaattori ja ohjaintietokone. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti