perjantai 20. marraskuuta 2015

Youtube tehtävä - Miten Dieselmoottori toimii?

Dieselmoottori on puristussytytteinen polttomoottori, jonka keksi saksalainen Rudolf Diesel
Moottorissa on neljä tahtia, jotka ovat imu-, puristus-, työntö- ja pakotahti.

1. Imutahti (suction stroke). Mäntä menee alas ja samaan aikaan nokka-akseli painaa venttiilinpaininta, joka painaa imuventtiilin auki, joka päästää ilmaa sylinteriin.

2. Puristustahti (compression stroke). Imuventtiili menee kiinni ja mäntä nousee ylös ja puristaa ilman kasaan.

3. Työtahti (power stroke). Ruisku ruiskuttaa polttoaineen sylinteriin. Puristus kuumentaa sylinteriin imetyn ilman 700 - 900 °C lämpötilaan, jolloin ruiskutettava polttoaine syttyy itsestään ja palamispaineen aikaansaama voima työntää männän alas.

4. Pakotahti (exhaust stroke). Nokka-akseli painaa venttiilin paininta, joka painaa pakoventtiilin alas. Samaan aikaan mäntä nousee ylös ja työntää palaneen ilman ja polttoaineen seoksen pakosarjaan.

Männässä on männänrenkaat, jotka tiivistävät männän sylinteriin. Mäntä liikkuu sylinterissä ylös ja alas. Mäntä on kiinni kiertokangessa männäntapilla. Männäntappi siirtää voiman männästä kiertokankeen, joka on kiinni kampiakselissa. Mäntien liike saa kampiakselin pyörimään. Kampiakselin toisessa päässä on kiinni vauhtipyörä, jolla voiman saa siirrettyä vaihteston kautta vetoakseliin. Kampiakselin toisessa päässä on hihnapyörä, jossa on kiinni jakohihna, joka välittää liikkeen nokka-akselille ja saa venttiilit aukeamaan.Venttiilit ovat kannessa. Venttiileissä on jouset, jotka sulkevat venttiilin. Venttiilikoneistossa oleva hihnapyörä on aina puolet isompi, kuin kampiakselissa oleva hihnapyörä. Kyseisen moottorin sytytysjärjestys on 1-3-4-2.

Moottorin runko-osat
- Sylinteriryhmä
- Sylinterinkansi
- Öljypohja
- Venttiilikoneiston kansi
- Jakopään kotelo
- Kampiakselin takapään tiivistekotelo
- Imusarja
- Pakosarja

Venttiilikoneiston osat
- Venttiilit
- Venttiilinohjaimet
- Venttiilinjouset, jousilautaset ja lukot
- Venttiilinpainimet
- Välyksen säätöosat
- Nokka-akseli laakereineen sekä
- Nokka-akselin käyttölaitteisto eli jakopää

Kampikoneiston osat
- Männät renkaineen
- Männäntapit
- Kiertokanget laakereineen
- Kampiakseli

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti